Ogroman korak naprijed u liječenju raka: Vrlo agresivne stanice tumora pretvorene u zdrave mišiće

Foto: Getty Images

Naučnici su napravili revolucionarni podvig: natjerali su agresivne stanice tumora da se pretvore u zdravo mišićno tkivo.

Liječenje agresivnih vrsta raka kod djece uvijek je izazovno. No, novi tretman koji su razvili naučnici mogao bi to u potpunosti promijeniti. Naime, naučnici su uspjeli transformisati stanice rabdomiosarkoma u normalne, zdrave mišićne stanice, što predstavlja napredak s potencijalnim implikacijama ne samo za ovu brutalnu bolest, već i za druge vrste raka kod ljudi.

Prema molekularnom biologu Christopheru Vakocu iz američkog laboratorija Cold Spring Harbor na Long Islandu, stanice tumora se doslovno pretvaraju u mišiće. Tumor gubi sve atribute raka. Prebacuju se sa jedne stanice na drugu. Budući da su sva njegova energija i resursi sada posvećeni kontrakciji, ne može ići natrag u ovo stanje množenja.

Agresivan i često smrtonosan oblik raka

Rak se manifestuje različito na temelju porijekla mutiranih stanica unutar tijela. Rabdomiosarkom, koji prevladava među djecom i adolescentima, obično nastaje u skeletnim mišićima dok mutirane stanice proliferiraju i preuzimaju kontrolu nad tijelom. Ta vrsta raka vrlo je agresivna i često smrtonosna, a stope preživljavanja za skupinu srednjeg rizika kreću se od 50 do 70 posto.

Terapija diferencijacije, obećavajući pristup liječenju, uključuje tjeranje manje zrelih stanica da nastave razvoj u određene vrste zrelih stanica. Slično nediferenciranim matičnim stanicama, stanice leukemije ostaju nerazvijene. Nova terapija ima za cilj potaknuti njihovu diferencijaciju.

Ključno otkriće

U prijašnjim pokušajima, Vakoc i njegov tim uspješno su poništili mutaciju stanica raka pronađenih u Ewingovom sarkomu, drugom raku koji prvladava u djetinjstvu i koji prvenstveno zahvaća kosti.

Naučnici

su nastojali ponoviti ovaj uspjeh s rabdomiosarkomom, iako se prvotno predviđalo da će diferencijacijska terapija za tu vrstu raka biti godinama daleko. Istraživanje vezano za to objavljeno je u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences.

Koristeći genetski probir, identifikovali su potencijalne gene koji mogu natjerati stanice rabdomiosarkoma da napreduju u mišićne stanice. Ova potraga dovela ih je do ključnog otkrića: Nuklearnog transkripcijskog faktora Y (NF-Y).

Proizvodnja proteina nazvanog PAX3–FOXO1 od strane stanica rabdomiosarkoma potiče proliferaciju raka i ovisnost. Tim je otkrio da eliminacija NF-Y deaktivira PAX3-FOXO1, potičući stanice da se nastave razvijati i diferenciraju u zrele mišićne stanice, lišene ikakve aktivnosti raka.

To postignuće označava ključni napredak u napretku diferencijacijske terapije za rabdomiosarkom, potencijalno ubrzavajući očekivani vremenski rok za takve terapije. Štoviše, ova nova tehnika, demonstrirana na različitim tipovima sarkoma, obećava i za šire primjene. Opremanjem naučnika sredstvima za induciranje diferencijacije stanica raka, to bi se potencijalno moglo proširiti na različite vrste sarkoma i raka.

Svaka uspješna medicina ima svoju priču o nastanku, a ovakva istraživanja su tlo na kojem se rađaju novi lijekovi, ističe na kraju Vakoc.

Izvor: Science Alert