Koja grupa životinja ima najviše vrsta?

Foto: Jelena Jevđenić

Svake godine, istraživači otkrivaju desetine novih životinjskih vrsta, pa ih dodaju na već postojeću listu koja se broji u milionima na našoj planeti.

Jedna grupa, posebno, sadrži izuzetno veliki dio biodiverziteta Zemlje. Dakle, od svih životinjskih grupa na svijetu, koja to ima najviše vrsta?

Prema procjenama Kamila Mora, vanrednog profesora na Odsjeku za geografiju i životnu sredinu na Univerzitetu Havaji u Manoi, insekti su najraznovrsnija grupa životinja. Njegova istraživanja predviđaju da postoji 3 miliona vrsta insekata, što znači da su otprilike polovina svih životinjskih vrsta na Zemlji insekti.

Jedna vrsta je posebno plodna. „Od insekata, grupa koja ima najviše vrsta su bube: postoji skoro 400.000 vrsta buba“, rekla je Džesika Ver, evolucioni biolog i saradnik kustosa zoologije beskičmenjaka u Američkom muzeju prirodne istorije u Njujorku. U stvari, to znači da je 1 od 3 životinjske vrste buba, što ih čini najbogatijim stvorenjima na Zemlji. Poređenja radi, dok postoji skoro 3.000 vrsta zmija, "postoji duplo više [samo] bubamara!" Var je rekla za Live Science.

Zašto su bube i šira klasa insekata postali tako uspješni? Postoji mnogo mogućih razloga. Jedna od mogućnosti je da insekti postoje skoro 500 miliona godina, što ih čini jednom od najstarijih životinjskih grupa. To se omogućilo kroz „vrijeme da dođe do specijacije, da se vrste akumuliraju“, rekla je Ver. Većina insekata je takođe kratkog vijeka, što se obično poklapa sa bržim stopama reprodukcije i većim brojem potomaka, što stvara više mogućnosti za mutacije koje dovode do novih vrsta, objasnila je Mora.

ribe impuls foto jelena jevdjenic impuls

Foto: Jelena Jevđenić/Impuls

Visok nivo specijacije je takođe dao insektima više mogućnosti da se prilagode i napreduju u hiljadama ekoloških niša širom svijeta. Na primjer, spoljašnja krila buba ne samo da im omogućavaju da lete, već služe i kao zaštitno kućište koje im omogućava da se kopaju pod zemljom, rekla je Ver.

„Druga mogućnost je da možda postoje i druge grupe koje su jednako raznolike kao i insekti, ali ih nismo proučavali“, rekao je Mora. U stvari, u studiji iz 2018. istraživači su predložili da grupa insekata poznatih kao parazitoidne ose može da sadrži čak više vrsta nego bube, ali smo upravo posvetili manje vremena njihovom proučavanju.

Iako raspon vrsta insekata daleko zasjenjuje one kod riba, vodozemaca, gmizavaca, ptica i sisara, sve ove grupe sadrže impresivne brojeve.

5.500 vrsta sisara može izgledati žalosno u poređenju sa 3 miliona insekata. Ali više od četvrtine sisara su glodari - 1.500 vrsta, uključujući pacove, vjeverice, dabrove, kapibare i dikobraze. Od više od 8.000 opisanih vrsta vodozemaca, upadljivih 90% čine žabe, koje zajedno sa krastačama čine 7.000 vrsta. Gmizavci se mogu pohvaliti između 10.000 i 12.000 vrsta, od kojih većina spada u red Skuamata, koji se sastoji uglavnom od guštera, kojih ima oko 5.500 do 7.000 vrsta. Da ne širimo, jedan red ptica, nazvan passeriformes, ili ptice koje „sjede“, predstavlja 5.300 vrsta, isto toliko vrsta sisara na Zemlji. Najraznovrsnija iz ovog gigantskog reda je porodica poznata kao muholovke tirane, sa oko 400 vrsta. Zajedno, paseriformes čine više od polovine svih 10.000 poznatih vrsta ptica koje danas žive na Zemlji.

Stručnjaci smatraju da postoji čak 34.000 vrsta riba - više od svih drugih vrsta kičmenjaka zajedno. Sa preko 3.000 njih, red ciprinida, koji sadrži slatkovodne ribe kao što su gavce i šarani, je najraznovrsniji.

Ipak, nijedan od ovih se ne približava veličini buba i njihove porodice insekata. Postoji 1,4 milijarde pojedinačnih insekata na svakog čovjeka na Zemlji, a njihova ukupna težina premašuje težinu čovječanstva za 70 puta. I iako mogu izgledati kao smetnja ili opasni prenosioci bolesti, insekti su ključni za život na Zemlji: obezbjeđuju oprašivanje i podstiču hranljive materije u tlu koji su u osnovni za naše sisteme ishrane, čiste našu svježu vodu i izvor su hrane za hiljade vrsta.

Zbog toga je još više zabrinjavajuće što populacija insekata opada. Bez njih, rekla je Ver, „ono što predviđamo je svijet koji ne bi podržao život koji poznajemo — ne samo naš ljudski život, već i životinjsku raznolikost, raznovrsnost biljaka“. Možda su male, rekla je Mora, ali „čovječanstvo stoji na ramenima insekata“.

livescience.com