GAS-RES troši skoro 200.000 KM za nabavke analiza, revizija i studija vezanih za preuzimanje kompanije ”Comsar Energy Republika Srpska”, koja je nosilac koncesionog prava na nalazištima uglja u Ugljeviku, a u vlasništvu je ruskog oligarha Rašida Serdarova
Krajem januara 2025. godine Vlada Republike Srpske (Vlada RS) dala je nalog entitetskom preduzeću za gasne projekte GAS-RES da pokrene pregovore o preuzimanju kompanije ”Comsar Energy Republika Srpska”. Ova kompanija je nosilac koncesionog prava na nalazištima uglja u Ugljeviku, a zvaničan razlog za pokretanje pregovora o preuzimanju ove kompanije su problemi sa nestašicom uglja koji su u novembru i decembru 2024. godine uzrokovali zastoje u radu Rudnika i termoelektrane Ugljevik (RiTE Ugljevik).
Poslovni portal Capital je početkom februara 2025. godine objavio informaciju da je procijenjena vrijednost kompanije ”Comsar Energy Republika Srpska” skoro 300 miliona KM, te da je to cifra koju će Vlada RS morati da plati matičnoj kompaniji ”Comsar Energy Group Limited”, kako bi preuzela koncesiju za eksploataciju uglja na ležištu “Ugljevik istok 2” i tako osigurala proizvodnju električne energije u RiTE Ugljevik.
Nakon ovih informacija preduzeće GAS-RES je na Portalu javnih nabavki (www.ejn.gov.ba) pokrenulo je četiri postupka nabavke usluga vezanih za potencijalno preuzimanje ”Comsar Energy Republika Srpska”, i to redom:
- Studija ekonomske opravdanosti kupovine članskog udjela u društvu sa ograničenom odgovoršću “Comsar Energy Republika Srpska” Banja Luka – Konkurentski zahtjev za dostavu ponuda procijenjene vrijednosti 49.999 KM, pokrenut 21. februara 2025. godine, rok za dostavljanje ponuda 01. april 2025. godine.
- Revizija i analiza izvještaja o izvršenoj procjeni vrijednosti kapitala u društvu sa ograničenom odgovornošću “Comsar Energy Republika Srpska” Banja Luka – Konkurentski zahtjev za dostavu ponuda procijenjene vrijednosti 49.999 KM, pokrenut 21. februara 2025. godine, rok za dostavljanje ponuda 01. april 2025. godine.
- Usluge dubinske pravne analize društva sa ograničenom odgovornošću “Comsar Energy Republika Srpska”Banja Luka – Konkurentski zahtjev za dostavu ponuda procijenjene vrijednosti 49.999 KM, pokrenut 24. februara 2025. godine, rok za dostavljanje ponuda 04. april 2025. godine.
- Usluge dubinske analize finansijskog i poreskog aspekta društva sa ograničenom odgovornošću “Comsar Energy Republika Srpska”Banja Luka – Konkurentski zahtjev za dostavu ponuda procijenjene vrijednosti 49.933,33 KM, pokrenut 24. februara 2025. godine, rok za dostavljanje ponuda 04. april 2025. godine.
Koji su identifikovani rizici vezani za ove nabavke?
Algoritam portala Pratimotendere.ba utvrdio je da su za ove postupke nabavki vezana tri identična rizika:
- S obzirom da je kriterijum za ocjenu ponuda ekonomski najpovoljnija ponuda, potkriterijumi se u značajnoj mjeri odnose na nefinansijske aspekte;
- Postupak se provodi putem konkurentskog zahtjeva za dostavu ponuda, a procijenjena vrijednost postupka je na zakonskoj granici za ovu vrstu postupka;
- Uslovi kvalifikacije u tenderskoj dokumentaciji ukazuju na to da postoji mogućnost diskriminacije ponuđača.
Za sva četiri postupka nabavke kao kriterijum za ocjenu ponuda izabrana je ekonomski najpovoljnija ponuda, a podkriterijumi su podijenjeni tako da 50% otpada na cijenu, a ostalih 50% na rok isporuke. Da pojednostavimo, preduzeću GAS-RES kroz postupke ovih nabavki nije cilj da se ostvare uštede, već im se žuri da se posao čim prije završi.
Takođe, vjerovatno zbog žurbe, za vrstu postupka nabavke odabran je konkurentski zahtjev za dostavu ponuda jer je to prema Zakonu o javnih nabavkama postupak male vrijednosti (do 50.000 KM za nabavke usluga) za koji je skraćen rok za dostavljanje ponuda (10 dana). S obzirom na to da je ovdje riječ o četiri postupka nabavke usluga koji se provode u istom periodu i čija je procijenjena vrijednost za svaki postupak na samoj zakonskoj granici, postoji prostor za sumnju u moguće nezakonito cjepkanje nabavki kako bi se izbjegla primjena jednog transparentnog otvorenog postupka.
Na kraju, za ove postupke nabavke karakterističan je i rizik vezan za potencijalnu diskriminaciju ponuđača kroz uslove kvalifikacije u tenderskoj dokumentaciji, jer praksa pokazuje da traženje određenih standarda i sertifikata najčešće služi za ograničavanje konkurencije.