Rasizam ima ogroman utjecaj na zdravlje

2rasizam

Izaziva upale na staničnoj razini

Tim znanstvenika s USC-a i UCLA je otkrio kako iskustva s rasistima pojačavaju upale kod Afroamerikanaca, što povećava rizik oblijevanja od kroničnih bolesti. Tako navodi studija objavljena u časopisu Psychoneuroendocrinology.

“Već znamo da diskriminacija ostavlja posljedice po zdravlje, no nitko nije bio siguran na koji točno način šteti zdravlju,” izjavila je April Thames s USC. “Promatrala sam diskriminaciju kao kroničnog stresora. Naši rezultati su pokazali da rasna diskriminacija izaziva upale na staničnoj razini kod Afroamerikanaca.”

Upale i njihov smisao

Preživljavanje živih bića ovisi o njihovoj sposobnosti da pobijede infekcije, stresove te povrede. Te opasnosti izazivaju odgovor imuniteta za obranu od patogena i oporavak oštećenog tkiva. Za taj obrambeni mehanizam je ključna određena skupina gena, a upale su znak da ti geni aktivno rade na obrani tijela od opasnosti ili na popravljanju oštećenja.

Upale služe za zaštitu organizma od prijetnje zdravlju. Ipak, ako netko duže vrijeme osjeća da je u opasnosti, zdravlje bi moglo biti ugroženo zbog kroničnog stanja upale.

“Ako su ti geni aktivni dulje vrijeme, mogu potaknuti srčane udare, neurodegenerativne bolesti i metastaziranje raka,” rekao je koautor studije Steve Cole s UCLA.

U prethodnim studijama je Cole otkrio da su upale učestalije među ljudima koji su dio socijalno marginaliziranih ili izoliranih skupina.

Ispitani uzorak

Znanstvenici su radili  s grupom od 71 ispitanika: dvije trećine njih su bili Afroamerikanci, a ostali su bili bijelci. Pored toga je 38 ispitanika bilo HIV pozitivno. Njihovo sudjelovanje je otvorilo mogućnost istraživanja posljedica rasizma neovisno o posljedicama bolesti. U studiji su sudjelovali ljudi sa sličnom socio-ekonomskom pozadinom.

Znanstvenici su izvukli RNA iz njihovih stanica i izmjerili molekule koje potiču upalne procese. Otkrivene su više razine upalnih molekula kod afroameričkih sudionika.

“Rasna diskriminacija je drugačiji tip kroničnog stresora od siromaštva,” kazala je Thames.

Odluke pojedinca i način života koji vode mogu smanjiti štetne učinke ponekih stresora, ali rasna diskriminacija je kronični stresor nad kojim ljudi nemaju kontrolu.

“Ne možete promijeniti boju kože,” zaključila je znanstvenica.

Thames je naglasila i to da studija ima očita ograničenja: uzorak je mali. Napominje da rezultati ukazuju na to kako se studija zbog rezultata treba ponoviti na većem uzorku.

znanost.hr